Dr. İdris Kuzu Resmi Web Sitesi Dr. İdris Kuzu İletişim Web Sitesi
Hastalıklara karşı yanınızdayız

Tiroid  bezi  boyun ön  yüzünde  kelebek görüntüsünde endokrin  bir  bezdir.  Tiroid  bezindeki tiroglobulin ve  iyot yardımıyla  tiroid hormonlarının salınması işlemi tiroid bezinden  gerçekleşir. Tiroid hormonları fazla  salınmaya başladığında çarpıntı, aşırı  terleme ,  ellerde,  titreme ve  sinirlilik meydana  gelir. Bu  duruma    hipertiroidi  denilir. Tiroid hormonları  az  salınmaya başladığında halsizlik, yorgunluk, kilo alma, saç dökülmesi ,kabızlık ,iştahın azalması, soğuğa tahammülsüzlük kiloda artış meydana  gelir. Bu duruma da  hipotiroidi denilir.

Hipertiroidinin ve  hipotiroidinin çok çeşitli  sebepleri  vardır. Hipertiroidinin en  sık  sebeplerini  Graves  hastalığı, Toksik  Multinodüler Guatr ve Toksik Adenom  olarak sınıflayabiliriz. Graves  vücudun bağışıklık sistemi  tarafından oluşturulan  antikorlar  aracılığıyla saldırıya  uğraması  sonucu gelişir. Toksik Multinodüler  Guatr  ve Toksik Adenom tiroid nodüllerinden  fazla tiroid hormonu salınmasıyla meydana  gelir. Hipotiroidinin en fazla görülen sebebi Hashimato hastalığıdır. Hashimato hastalığı genelde bağışıklık sistemi tarafından oluşturulan otoimmun hastalıktır. Tiroid bezi  hastalıklarının çoğu genetik payından dolayı  diğer aile bireylerinde de görülme sıklığı artar. Tiroid hastalıklarının teşhisi hastanın şikayetleri ve  labaratuvar ve görüntüleme testlerinin bulgularıyla konulur. Labaratuvarda tiroid hormonları  ve antikor testleriyapılır. Görüntüleme testlerinde ise  tiroid ultrasonografisi ve tiroid sintigrafisi yapılır.

Hipotiroidinin en fazla görülen sebebi  Hashimato  hastalığında  hastalarda genelde tiroid bezinde büyüme vardır. Genellikle simetrik olarak büyür. Fakat asimetrik büyüme de olabilir. Otoimmunitenin sonucu  olarak tiroid bezi  zamanla  harabiyete uğrar ve  tiroid bezin de küçülme meydana gelebilir. Genelde  tedavi  edilmeyen tiroid değişmeden  kalabilir  ve yıllar içinde  tedrici olarak büyüyebilir. Hashimato hastalarında vücudun diğer  endokrin bezlerinde de hastalık gelişme riski artar.  Bu hastalarda adrenal yetersizlik, tip 1 diabetes mellitus, hipogonadism, pernisiyöz anemi,vitiligo hastalıkları  riski artar. Hashimato hastalığında tipik ultrason görüntüsü olur. Hashimato  hastalığı ömür boyu sürmektedir. Ve  düzenli  ilaç  tedavisi kullanarak 3  ayda bir kontrolü gereklidir.  Gebelik planlayan hashimato  hastası  bayanlar gebelik öncesi mutlaka endokrinolojiye hekimine başvurup ilaç dozunu ayarlatması  gereklidir. Aksi takdirde bebeğin gelişimi olumsuz etkilenebilir.

Tiroid nodülleri  tiroid bezi içinde yeralan küresel ve elipsoid yapılardır. Genelde ağrısızdırlar. Nodül sıklığı %30-50’ lere varan oranda görülmektedir. Tiroid nodülleri genelde iyi huyludur. Fakat tiroid kanseri riski açısından değerlendirilmelidir. Ultrason’ daki özelliklerine göre bazı nodüllere biopsi yapılması gerekli olabilir. Biopsi sonucunda  kötü huylu kanser şüphesi  varsa hasta ameliyat edilmelidir.

Tiroid kanserleri endokrin sistemin en sık görülen kanseridir. Tiroid kanserleri ameliyatla tiroid bezinin alınması sonrası medikal  tedavi  ve düzenli izlem ile genel olarak çok başarılı bir şekilde tedavi edilebilir.

Triod Bezleri | Endokrin Hastalıkları

SOSYAL MEDYA

iletisim@dridriskuzu.com 444 81 11 We İstanbul
X

Detaylı bilgiye KVKK Aydınlatma Metni sayfamızdan erişebilirsiniz.

Dili Değiştirin Turkçe English German Azerian Russian French Romanian Arabic